mestringsplan
– et værktøj i arbejdet med børn og unges mistrivsel
når børn og unge mistrives
Mange børn og unge oplever mistrivsel i vores tid. Der gættes fra mange sider lystigt på, om det er vores struktur i samfundet, eller om det er de unge selv eller måske forældrene, der er årsagen til mistrivslen. For så vidt er det spørgsmål underordnet, når man står med et barn eller en ung i hænderne, der virkelig har det skidt. Så er hovedfokus at få arbejdet med den unge og få vendt udviklingen til det bedre.
mistrivsel kan føre til selvskadende adfærd
Svær mistrivsel kan for nogle børn og unge føre til selvskade og endda tanker om selvmord samt selvmordsadfærd og forsøg. Derfor er det vigtigt at få taget hånd om mistrivslen tidligt. Jo tidligere der sættes ind, jo større bevidsthed har både den unge selv, forældrene og omgivelserne på at få vendt mistrivslen til positiv udvikling. Jo klogere bliver alle parter på de mekanismer, der er i spil, og jo bedre kan arbejdet lykkes.
Du kan kontakte Livslinien, hvis du har selvmordstanker eller er i anden alvorlig livskrise, eller hvis du er pårørende eller efterladt til selvmord. Telefonrådgivning, 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-05 Chatrådgivning. For at se åbningstider og for at skrive, gå ind på www.livslinien.dk |
hvorfor en mestringsplan?
Mange børn og unge i mistrivsel mister hen af vejen færdigheder og kan måske ikke rumme eller huske mundtlige beskeder. Her kan en visuel mestringsplan være en stor hjælp.
Samtaler om mistrivsel kan være svære samtaler. Derfor kan det være en stor hjælp at have en mestringsplan at støtte sig til, så der bliver sat ord på og indgået aftaler om, hvordan forældre/behandlere bedst hjælper barnet/den unge igennem de svære episoder.
En mestringsplan kan bruges i mange forskellige tilfælde. Feks til arbejdet med angstanfald, tankemylder, selvskade, selvmordstanker osv. Mestringsplanen er udviklet til psykisk sårbare børn og unge, men kan også være et nyttigt værktøj til børn/unge der skal lære at leve med kroniske indgribende lidelser som feks allergi og diabetes.
en mestringsplan forklaret
En mestringsplan er både en oversigt og et samtaleværktøj. Afhængigt af afsenderen har den forskellig udformning.
Den fantaktiske mestringsplan er i liggende format opdelt i 4 kolonner.
- Triggere
- Advarselstegn
- Jeg kan hjælpe mig selv ved at…
- Andre kan hjælpe mig ved at…
Udover de fire kolonner har mestringsplanen en boble/sky i højre hjørne som hedder “Metode på prøve”. Mestringsplanen er en del af en større værktøjskasse af visuelle støttesystemer.
hvem kan bruge en mestringsplan
Mestringsplanen kan bruges af barnet/den unge selv, når der feks opstår angstanfald eller der mærkes optakten til anfald. Så kan mestringsplanen konsulteres og man kan huske sig selv på hvad der plejer at hjælpe, hvem der plejer at hjælpe eller hvad man skal øve sig på, når man får det skidt.
Mestringsplanen kan også bruges af forældrene/behandlere når der er optakt til eller der opstår et angstanfald. Det er let at læse af planen, hvad der kan lette situationen for den unge og hvad der kan være med til at forværre situationen.
mestringsplanen som samtaleværktøj
Det er ikke alle børn/unge, der formår at bruge mestringsplanen aktivt, mens der er uro ifm et begyndende angstanfald. Men i disse tilfælde kan det alligevel give rigtig meget værdi i “fredstid” at kunne drøfte triggere, advarselstegn samt hvad og hvem der kan hjælpe. I den sammenhæng bliver mestringsplanen et samtaleværktøj, der klæder både barnet/den unge og forældre/behandlere bedre på til sammen at stå igennem svære episoder. Samtidig kan mestringsplanen genbesøges og evalueres.
“Metode på prøve” boblen er til for – på en mindre forpligtende måde – at give barnet modet til at prøve at arbejde med nye metoder, prøve noget af og bagefter evaluere på virkningen.
hvad kan en mestringsplan
En mestringsplan kan øge bevidstheden om, hvad det er, der er på spil i barnets/den unges mistrivsel. Den kan give et bedre udgangspunkt for samarbejdet mellem den unge, forældrene og evt. behandlere. Mestringsplanen fungerer bedst hvis den holdes aktiv ved jævnlig evaluering. På den måde kan alle parter nemlig være opdaterede på evt nye problematikker eller gode metoder til at skabe ro.
Mestringsplanen er desuden et visuelt værktøj, der er med til at synliggøre og fastholde information, der gavner barnet/den unge i en presset situation. Nye voksne omkring barnet eks pædagoger, vikarer osv. kan bruge mestringsplanen som en måde hurtigt at sætte sig ind i do’s og don’ts ift at hjælpe barnet bedst muligt.
Da mestringsplanen er udfyldt sammen med barnet, er det barnet der taler her uden at det dog skal finde kræfterne hver gang det møder et nyt menneske til at forklare alting fra bunden af. Mestringsplanen vil derfor være et uvurderligt værktøj for både barnet og den voksne.
den fantaktiske mestringsplan
Den fantaktiske mestringsplan er designet som et vinduesparti. Vinduet symboliserer, at se klart og se fremad.
I partiets øverste vinduer er blomster, som symbol på at vokse og gro.
I det øverste åbne vindue sidder tre fugle og synger en strofe fra sangen Put your records on, som symboliserer, at slippe det svære og sætte sig selv fri.
hvor køber jeg mestringsplanen
Den fantaktiske mestringsplan kan købes her – direkte fra hjemmesiden. Som udgangspunkt leveres mestringsplanen i A3 størrelse, lamineret så man kan skrive på den med tusch og derefter viske ud igen (permanent tusch kan fjernes med sprit), når der evalueres.
Mestringsplanen leveres sammen med en brugsvejledning med forslag og tanker omkring, hvordan der kan arbejdes med mestringsplanen.
Mestringplanen (A3 mestringsplan med vejledning) koster 150 kr.
Hvordan skal vi samarbejde?
Ring til os på 30264677 – eller tag kontakt her
Alle forespørgsler er velkomne – store som små. Vi ser frem til at høre, hvad vi kan hjælpe dig med!
fantaktisk
Stilling Byvej 18, 8660 Skanderborg – T 3026 4677
fantaktisk
Stilling Byvej 18, 8660 Skanderborg
T 3026 4677